


W drugim semestrze roku szkolnego 2013/2014 chętni uczniowie z klasy II zostali członkami Klubu Czterech Żywiołów.
Otrzymali legitymacje. Spotkania Klubu odbywają się w czasie przerw lekcyjnych, a także po lekcjach /w miarę potrzeb/.
Klub Czterech Żywiołów jest realizowany metodą projektu.
Uczniowie należący do klubu zbierają w legitymacji odpowiednią liczbę punktów oraz co najmniej cztery sprawności: wody, ognia, powietrza i ziemi. Uczniowie sami wybierają takie wyzwania, którym są w stanie sprostać. Zestaw proponowanych wyzwań jest obszerny, a zadania mają różne poziomy trudności. To od dziecka zależy, czy zadania mają być prostsze, ale będzie ich więcej, czy trudniejsze, ale – jedno lub dwa. Zaproponowane klubowiczom zadania, wyprawy badawcze i eksperymenty naukowe mogą być przyczynkiem wielu wspaniałych rodzinnych przygód. Rodzice klubowicza otrzymali specjalne listy z prośbą o wspieranie małego przyrodnika w ich realizacji.
Na stronie www.klubczterechzywiolow.pl można znaleźć wszystkie informacje dotyczące funkcjonowania Klubu, materiały potrzebne do realizacji zadań, dodatkowe instrukcje i podpowiedzi, a także gry multimedialne, za które uczeń także otrzymuje dodatkowe punkty.
Poprzez uczestnictwo w tym projekcie / trwa już kilka tygodni / dzieci odkrywają, jak fascynujący jest świat przyrody, tuż za oknem lub całkiem niedaleko. Uświadamiają sobie, jak ważna jest ich rola w opiece nad środowiskiem naturalnym.
Członkowie Klubu gromadzą wiedzę przy okazji wykonywania przeróżnych eksperymentów. Czasem trzeba poszperać w książkach, dowiedzieć się czegoś w Internecie, ale nigdy po to, by wyrecytować zdobytą wiedzę przed nauczycielem. Zawsze ta wiedza będzie służyła czemuś, np. wyrażeniu własnego zdania, przekonaniu innych, nauczeniu się działania w grupie. Przeprowadzanie eksperymentów, projektowanie ulotek, fotografowanie, wykonywanie prac plastycznych, uprawianie własnych ogródków, śledzenie zwierząt, badanie zanieczyszczenia powietrza, badanie zapachów, tworzenie kolekcji przyrodniczych, a nawet gra na komputerze! To wszystko prowadzi do kształtowania otwartości na nowe doświadczenia, nabywania wiedzy w trwały sposób, a przede wszystkim stworzenia atmosfery sprzyjającej twórczemu rozwiązywaniu problemów. Każde z dzieci ma okazję przekonać się, jak dużo może zdziałać osobiście, jak ważna jest własna inwencja.
Warto pielęgnować w dzieciach ciekawość świata, by w przyszłości przerodziła się w pragnienie zdobywania wiedzy.
Wychowawca klasy II
Anna Truszkowska